Mongolia

Visul lui R de a vedea pajisti ca la bunica acasa a devenit realitate…, DAR cu ce efort!!!

Cum sa ajungi in Ulaanbaatar din Beijing ieftin si COMPLICAT?
1. Iei trenul local pana la granita.
2. Dormi o noapte in ‘oraselul’ chinezesc, deoarece vama se inchide la ora 7PM.
3. A doua zi dis de dimineata iti negociezi locul intr-unul din jeep-urile rusești pline ochi cu marfa, bagaje si alti pasageri. Chiar daca sunt doar cativa km intre cele doua orase este interzisa trecerea granitei pe jos, iar pretul este exorbitant: aprox. 17dolari de persoana. Noi l-am negociat, dar ne-au taxat pentru asta pasandu-ne dintr-un jeep in altul ca pe un sac de cartofi :)))
Cel mai ciudat mi s-a parut faptul ca bagajele trec separat de proprietar…putea oricine sa-mi puna droguri sau alte dracovenii in rucsac… dar n-am avut norocul asta :( Dupa 4 jeep-uri si 2 ore mai tarziu am ajuns de partea cealalta a granitei … ne-am simtit ca doi infractori/contrabandisti.
4. In orasul mongolez trebuie sa fugi sa-ti cumperi bilet de tren spre capitala…locurile fiind limitate.
In mod normal, trenul direct Trans-Siberia costa pe acest traseu 150 de dolari. Noi am platit 75 de dolari pentru 3 bilete de tren, 4 jeep-uri, o noapte de cazare si o experienta de neuitat.
Ca prin minune am traversat desertul Gobi singurei :) intr-o cuseta de 4 locuri…răsplată binemeritată.

Mongolia este inca salbatica. Ca turist este aproape imposibil sa calatoresti de capul tau daca nu ai propriul mijloc de transport, iar tururile prin agentii sunt extrem de scumpe pentru calitatea serviciilor oferite.
La capitolul sosele stau foarte prost: 80% dintre ele sunt drumuri prafuite pe camp, fara semne de circulatie sau indicatoare/marcaje de orice fel. Fiecare merge pe unde il taie capul…inca ma intreb cum de reusesc sa se orienteze, in special noaptea.
Mancarea este mult mai scumpa decat in China (de ex. o pizza costa 20 de dolari).
Datorita saraciei albii sunt vazuti ca niste ATM-uri ambulante, ceea ce poate sa devina suparator la un moment dat si nici nu se aplica in cazul nostru.
In plus, in Ulaanbaatar hotia e in floare. A fost singurul loc vizitat pana acum unde nu m-am simtit in perfecta siguranta (au incercat sa ne fure in plina zi sau a uitat R rucsacul deschis :))).

Prima oprire a fost la FRIZER. Din pacate noua freza nu s-a potrivit cu frumoasa-i barba…pozele vorbesc de la sine (vorba lui sora-mea: parca era cu susul in jos :))), asa ca si-a ras-o.
Dupa ce ne-am facut provizii cat pentru un batalion si ne-am inchiriat cort si echipamentul aferent, ne-am urcat intr-un autocar cu destinatia lacul Khovsgol situat la granita cu Rusia.
O astfel de calatorie dureaza intre 16 si 24 de ore, dupa cum ti-o fi norocul.
In sfarsit, o oaza de liniste dupa aglomeratia si agitatia din China…, DAR dupa 2 zile de stat degeaba ne-am plictisit. Ne-am facut iar bagajele si am zbughit-o spre autogara unde ne astepta o surpriza. Pentru 300km ne cereau peste 200 de dolari, deoarece pe ruta aleasa nu exista nici un fel de transport public. Hahaha, trebuie sa fii nebun sa platesti atata.
Uite asa am fost nevoiti sa ne intoarcem in capitala spre a lua autocarul public spre urmatoarea destinatie – lacul vulcanic Tsagaan. Ocolul a fost de aprox. 1300km pe drumuri prafuite de tara, pentru inceput intr-o dubita rusesca de 11+1 locuri, in care au fost inghesuite 17pers +2 copii. Pentru a face calatoria mai placuta, ca de obicei, am incercat sa spargem gheata servindu-ne colegii de suferinta cu biscuiti. Doi dintre ei ne-au zambit cu dispret si i-au aruncat pe geam. Hopa…o premiera. Abia dupa ce le-am aratat pe harta de unde venim si le-am mimat cate ceva despre noi, apoi le-am mai tinut copiii in brate si le-am sarit in ajutor cu lanterne, pelerine etc. cand s-a stricat dubita in mijocul campului, in plina furtuna, s-au mai inmuiat si au inceput sa zambeasca larg si sa glumeasca. Oameni duri, s-au lasat cam greu. In final s-au dovedit a fi chiar simpatici.
Dupa 2 zile pe drum si o noapte in capitala am ajuns la destinatia nr. 2 unde ne astepta o vreme oribila.
Am decis sa ne scurtam excursia si sa ne intoarcem mai repede in capitala impreuna cu gazda noastra: o femeie gravida in ultima luna.
Foarte smechera tipa. Dupa ce ne-a mintit in fata de nenumerate ori pentru a face un ban pe spinarea noastra (cred ca nici nu avea de gand sa mearga direct spre U.) am decis de necaz sa mai ramanem cateva zile. Si ce zile superbe am prins si ce peisaje de vis am vazut…:)

Drumul de intoarcere nu a fost lipsit de peripetii: autobuzul s-a stricat in mijlocul pustietatii si uite asa am ajuns sa dormim iar sub cerul liber, in boschetii de pe langa autogara, deoarece am ajuns la 3AM si era imposibil/nerentabil sa gasim un hotel decent la ora aia.
A doua zi ajunsi la hostel rupti de oboseala ne-am intors pe dos toate lucrurile lasate in dulapior, sub cheie, si nici urma de bani (vreo 300 de dolari). Hmmmm, ne-au furat…dar cine?
Abia spre seara mi-a picat fisa: ii ascunsesem in umbrela…atat de bine incat si noua ne-a fost greu sa-i gasim (clar sunt fiica lui tata :))))

P.S. Am mancat tot felul de ciudatenii, inclusiv carne de cal si ceva prajiturele traditionale care la R au folosit iesirea de urgenta :))

Urmatoarea aventura: Beijing-O noapte furtunoasa…la ZID

Statistici

Numar total de zile: 19

Cost total 2 persoane: 928 dolari

Traseu si numar de nopti:
Beijing spre Erlian (tren)-1, Erlian-1, Zamynuud spre Ulaanbaatar (tren)-1, Ulaanbaatar-3, Ulaanbaatar spre Moron (bus)-1, Khatgal-3, Moron spre Ulaanbaatar (bus)-1, Ulaanbaatar-1, Tariat-4, Tariat spre Ulaanbatar (bus)-1, Ulaanbaatar spre Zamynuud (tren)-1, Zamynuud spre Beijing (bus)-1

Transport:
Trenuri (4) – 44 ore
Autobuze (4), minivan-uri (2) si masini (1)-88 de ore

Total numar de ore petrecute pe drum: 132 de ore in 11 de mijloace de transport (5.5 zile).